Το καλοκαίρι του έτους 2013, με απόφαση της τότε Κυβέρνησης, η Δ.Ο.Υ. Λέρου καταργήθηκε και οι αρμοδιότητες της καλύπτονται πλέον από τις Δ.Ο.Υ. Κω και Ρόδου. Το γεγονός αυτό, δημιούργησε ένα τεράστιο πρόβλημα στους κατοίκους όχι μόνο της Λέρου, αλλά και των γύρω νησιών που εξυπηρετούσε η Δ.Ο.Υ. Λέρου (Πάτμος, Λειψοί, Αγαθονήσι, Αρκιοί, Μαράθι) και οδήγησε στην εγκατάλειψη των παραπάνω περιοχών.
Από τότε μέχρι και σήμερα, οι πολίτες των ακριτικών νησιών μας, ακόμη και για τις πιο απλές φορολογικές υποθέσεις τους, αναγκάζονται να μεταβαίνουν στην Δ.Ο.Υ. Κω ή τη Δ.Ο.Υ. Ρόδου, ταξιδεύοντας 2 και 3 μέρες για δουλειά μισής ώρας, κάτω από δυσμενείς και απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες, με ελλιπέστατη ακτοπλοϊκή σύνδεση και με δυσβάστακτο κοινωνικό και οικονομικό κόστος.
Η λειτουργία του Γ. Ε. Φ. Λέρου ελάχιστα βοήθησε στην εξυπηρέτηση των πολιτών των νησιών μας, αφού εξ αντικειμένου έχει περιορισμένες αρμοδιότητες, δεν παραλαμβάνει και δεν ελέγχει υποθέσεις Κεφαλαίου [δηλώσεις μεταβίβασης ακινήτων λόγω πωλήσεως, γονικής παροχής, δωρεάς, κληρονομίας κλπ], στερείται επίσης δημοσίου ταμείου για τις καταβολές φόρων για τις συναλλαγές εκτός τραπεζικού συστήματος, με αποτέλεσμα την απώλεια τεράστιων εσόδων για το Κράτος.
Οι πολίτες της Λέρου δεν κατάφεραν να κρατήσουν την Δ.Ο.Υ. ανοιχτή στο νησί μας, αν και αγωνίστηκαν γι’ αυτό με όλες τους τις δυνάμεις. Όμως, γιατί δυσκολεύεται τόσο πολύ η ζωή των συμπολιτών μας; Το Κράτος δεν θέλει εισοδήματα; Από τότε που καταργήθηκε η Δ.Ο.Υ. Λέρου, το Κράτος έχει χάσει, αποδεδειγμένα, εκατομμύρια, λόγω της τεράστιας καθυστέρησης διεκπεραίωσης των δηλώσεων, με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι αγοραστές να εγκαταλείπουν κάθε προσπάθεια και το χειρότερο, να στρέφουν το ενδιαφέρον τους προς την γείτονα χώρα Τουρκία. Αυτό λοιπόν θέλει το Ελληνικό Κράτος; Πώς θα αντιμετωπιστούν τα τεράστια προβλήματα της Χώρας μας όταν, το ίδιο το Υπουργείο αρνείται να αποδεχθεί το αυτονόητο, να εξυπηρετήσει τον πολίτη; Γιατί αρνούνται την θεμελιώδη αρχή της νησιωτικότητας, που προστατεύεται από το ίδιο το Σύνταγμα της Χώρας; Δεν πρέπει η Πολιτεία να λαμβάνει υπ’ όψη της τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών;
Το άρθρο 101 παρ. 4 του Ελληνικού Συντάγματος ορίζει ρητά: «Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους». Η Πολιτεία υποχρεούται να λαμβάνει υπόψη σε κάθε ενέργειά της (δηλαδή όταν νομοθετεί η Βουλή και όταν δρα κανονιστικά η Διοίκηση) τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών. Η αποψίλωση των υπηρεσιών στα νησιά τα χρόνια των μνημονίων, δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των κατοίκων.
Επιπρόσθετα, τα νησιά του Αιγαίου έχουν δεχθεί το ένα τρίτο των μεταναστευτικών ροών που έχει δεχθεί όλη η Ευρώπη. Στη Λέρο των εννέα χιλιάδων κατοίκων, έχει δημιουργηθεί Κέντρο Υποδοχής για τη φιλοξενία των προσφύγων-μεταναστών, με τεράστια προβλήματα για την τοπική κοινωνία, παρά το γεγονός της αλληλεγγύης με την οποία ο Λεριακός λαός περιβάλει τους πρόσφυγες-μετανάστες.
Η Λέρος αποτελεί βασικό συγκοινωνιακό κόμβο για όλα τα νησιά του βορείου συγκροτήματος της Δωδεκανήσου, με αποτέλεσμα η επικοινωνία των κατοίκων των λοιπών νησιών του βορείου συγκροτήματος με την Λέρο να είναι συνεχής και σε καθημερινή βάση.
Ο Δήμος Λέρου και ολόκληρη η Λεριακή κοινωνία ζητούμε την αναβάθμιση του Γ. Ε. Φ. Λέρου σε Δ.Ο.Υ. Β΄ κατηγορίας, δεδομένου ότι εξ αντικειμένου θα εξυπηρετεί τους κατοίκους και των λοιπών νησιών, δηλ. Πάτμου, Λειψών, Αρκιών, Αγαθονησίου, Μαράθι.
Σας γνωρίζουμε ότι η αναβάθμιση του Γ. Ε. Φ. Λέρου σε Δ.Ο.Υ. Β΄ κατηγορίας ουδόλως θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, δεδομένου ότι ο Δήμος Λέρου έχει ήδη αναλάβει εξ ιδίων τα έξοδα στέγασης και λοιπά λειτουργικά έξοδα της Δ. Ο. Υ. Λέρου. Τέλος, σας κάνουμε γνωστό ότι το Υπουργείο Οικονομικών διατηρεί διώροφο κτίριο, που στεγάζεται το τελωνείο Λέρου, στο οποίο μπορεί να φιλοξενηθεί και η Δ. Ο. Υ. Λέρου.
Με εκτίμηση
Ο Δήμαρχος Λέρου
Μιχαήλ Κόλιας